tisdag 19 november 2013

Manuell gallring


Det har varit en blöt tisdag. Men oavsett väder försöker jag alltid att komma ut och  jobba några timmar. Musklerna, kroppen och knoppen behöver provoceras så de inte lägger av helt och hållet.
Idag har jag fortsatt med gallringen i det jag kallar ”hamlingslindlunden”. Skrev här på bloggen den 8 november om den under rubriken ”Lindlund etabl 1997”.
Idag har jag gallrat manuellt. Det betyder ingen motorsåg. Istället har jag använt min fantastiska lilla ficksåg. Det är en Silky Pocket Boy Svart. En femton centimeter lång japansåg med 10 tänder på 30 mm.
Den är helt grym. Avverkar snabbt och effektivt. Fördelen att använda denna såg vid arbeten likt detta är att jag har full kontroll på sågsnittet. När jag gör gallringen vill jag inte ha några stubbar kvar. Kapningen skall göras så nära marken som möjligt. Här skall ju räfsas och slås med lie om ett par år. Då duger det inte att ha hundratals stubbar som sticker upp överallt. Med den lilla sågen går det också tyst och fint. Helt obemärkt för omgivningen. Jag kan lyssna på regnet och vara uppmärksam på sånt som händer runt omkring mig. Den lilla sågen gör jobbet och jag kan samtidigt se mig om och reflektera över mitt pågående arbete. Idag har jag avverkat cirka 80 unga stammar.  Nästa gång, innan jag slutgallrar, skall jag märka ut de jag tänker spara. Med märkningen hoppas jag få en hyfsad helhetsbild över hur lunden kommer att se ut i färdigt skick.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar